Debatt

Stockholm 2012-12-11
Är inte eAffärer självklart och ”business as usual” fast i nya kanaler?
Skulle man kunna tycka. Vi ser dagligen exempel på företag som har tillämpat eAffärer på ett bra sätt. Spotify, Försäkringskassans vab-app och företag med avancerade logistik lösningar där man i realtid ser vad som händer i verksamheten och kan fatta proaktiva affärsmässiga beslut, bara för att nämna några. Det är jättebra! Att införa eAffärer och digitalisera Sverige är vår ambition och Sverige har som målsättning att bli bäst i världen på IT.
Tittar man på hur långt alla typer av företag i Sverige har kommit med eAffärer är dock bilden en annan. Vi ser företag med 100% införande av eFaktura och branscher som infört eFaktura till 80%. Tittar man på hur det ser ut bland alla typer av företag i Sverige så uppskattar 69% av företagen att mer än 90% av deras fakturering är på papper.1 Varför det är intressant att titta på hur långt man har kommit med eFaktura är för att det oftast är där man börjar när man börjar implementera eAffärer, eftersom det är där man får betalt för sina varor och tjänster. Därefter går man vidare och implementerar eInköp, eOrder, eLogistik, eMarketing osv.
Vi ser också att det finns brister i marknaden som gör att eAffärer inte växlar upp. Bristande gemensam standard, inga eller otydliga direktiv, låsningar och protektionism, brister i interoperabilitet, samt system som är utvecklade utifrån tekniken istället för hur människor fungerar, för att nämna några. Det finns frågor som varken staten eller företag själva klarar att lösa. NEA har som oberoende intresseorganisation tagit sig an uppgiften att tillsammans identifiera lösa trådar och försöka knyta ihop dem för att underlätta införandet av eAffärer.

• Nationellt forum för eFaktura är ett exempel på ett EU-initiativ, med målsättningen är att majoriteten av all fakturering år 2020 ska vara elektronisk, som NEA driver och har möjlighet att lämna input till en nationell eFaktura strategi till Näringsdepartementet.
• NEA index där vi mäter utvecklingen av eAffärer.
• Avtalsmallar som t.ex. eKommunikationsavtalet och den Tekniska bilagan som blivit de facto standard.
• Nytt projekt – Operatörssamverkan – där vi vill lösa bristerna i Interoperabilitet genom att skapa gemensamma samtrafikavtal och definiera adresseringsprincper. För 2013 vill NEA
• Undersöka intresset för samverkan mellan Affärssystemleverantörerna.
• Sammanställa och rensa i avtaltalsdjungeln inom Molntjänster.
• Fortsätta hålla webinar & seminar inom området eAffärer.
• Ta fram rapporter om t.ex. eFakturavägar. När eAffärer är en självkarhet och ”business as usual” fast i nya kanaler kan vi gärna lägga ner NEA. Fram till dess kommer vi att verka för att eAffärer ska vara en självklarhet i alla företag, organisationer
och samhället i stort. Var med och driv utvecklingen inom detta viktiga område!

Ulrica Storset
vd NEA

 
Om NEA:
NEA är en ideell intresseorganisation och erbjuder en neutral och oberoende mötesplats där vi verkar för
att eAffärer ska vara en självklarhet i alla företag, organisationer och samhället i stort. www.nea.nu
För mer information:
Ulrica Storset, vd, ulrica.storset@nea.nu, 070-761 64 41

NEA - Nätverket för Elektroniska Affärer, kansli@nea.nu, Tel: 08-55606140
c/o Föreningshuset, Virkesvägen 26, 120 30 Stockholm

© 2017 NEA – Nätverket för Elektroniska Affärer.